Helaas wijst de provincie het initiatief af!
Het argument van de provincie is dat de weg nu eenmaal is ingericht als 100 km-weg en dat meetgegevens geen aanleiding geven voor aanpassing van de snelheid, ondanks het feit dat aanwonenden al jarenlang aandacht vragen voor de leefbaarheid, het milieu en gezondheid die negatief wordt beïnvloed.
Door de politie wordt niet gehandhaafd.
De provincie stelt verder dat op het traject Dieren-Zutphen een mogelijkheid moet zijn om veilig ( vrachtverkeer) in te kunnen halen en dat de weg nu eenmaal is ingericht als 100 km-weg en dat het verkeer zich ook dusdanig gedraagt. Vanwege deze inrichting zal er dan ook niet door de politie gehandhaafd worden.
Argumenten GroenLinks
Ook op de vragen van Groen Links dat dit ook prima kan bij een snelheid van 80km en dat de toegangswegen naar dit traject al 2-baanswegen zijn met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur blijft de provincie vasthouden aan haar argumenten.Verder wijst GroenLinks er op dat voor 2023 groot onderhoud wordt gepleegd aan de N348Dit zou een ideaal moment moeten zijn om de inrichting én snelheid aan te passen. Helaas ook hier als antwoord dat dit niet zal worden overwogen.
Kortom, de provincie kiest er naar ons idee voor om de argumenten van de aanwonenden (zoals geluidsoverlast, fijnstof, hoger brandstofverbruik en milieuaantasting.)
niet serieus te nemen en zal er niets aan de situatie veranderen.
GroenLinks kan zich niet vinden in deze argumenten en komt met een alternatief plan
1. Een 4 -baans is niet noodzakelijkheid.
2. Terugbrengen naar een 2-baansweg met een maximumsnelheid van 80 km.
3. Op het vrijkomende wegdeel zonnepanelen plaatsen waarmee honderden woningen van elektriciteit kunnen worden voorzien. Het nuttige wordt zo met het aangename verenigd."
Dit plan is imiddels huis aan huis verspreid aan de bewoners die dichtbij de N348 wonen.
En we zullen doorgaan met het actief benaderen van de provincie Gelderland, de eigenaar van deze weg, om het een 80km-weg te maken.